środa, 8 lutego 2017

"Windą do nieba"

Utwór muzyczny polskiego zespołu 2 plus 1 z 1978 roku.
Informacje ogólne
Muzykę utworu skomponował Janusz Kruk,natomiast słowa zostały napisane przez Marka Dutkiewicza.Stylistycznie piosenka jest oparta na brzmieniu popowo-folkowym,w konwencji ballady.Utwór ukazał się na pocztówce dźwiękowej razem z piosenką„U kowala”.W roku 1978 został wydany na czwartym albumie zespołu,"Teatr na drodze",a także na stronie B singla„Ding-dong”.Zespół zaprezentował nagrania„Windą do nieba” i „Ding-dong”na festiwalu w Sopocie w 1978 roku,zdobywając I miejsce.„Windą do nieba”uważa się za jedną z najpopularniejszych piosenek w repertuarze grupy.Utwór zajął 5 miejsce w plebiscycie Non Stopu na Utwór Roku 1978 oraz 55 miejsce w zestawieniu Top Wszech Czasów,zorganizowanym przez Radio Złote Przeboje w 2007 roku.Ze względu na treść,która opowiada o rozterkach dziewczyny przygotowującej się do ślubu,piosenka wykonywana jest powszechnie podczas uroczystości weselnych.Stanowi to paradoks,jako,że słowa utworu opowiadają jednak o niespełnionej miłości dziewczyny do aktora.
Teledysk
Teledysk powstał jako część drugiego filmu muzycznego z udziałem zespołu i został wyreżyserowany przez Jerzego Woźniaka.Jego akcja rozgrywa się na wiejskim weselu,gdzie członkowie 2 plus 1 wykonują piosenkę tańcząc w tłumie gości.W wideoklipie użyta została alternatywna wersja utworu.
Inne wykonania
  • Polski zespół Venus nagrał cover piosenki na swoją płytę"Zakazany owoc"z 1999 roku
  • W 2005 roku własną wersję,utrzymaną w stylu dance,nagrała Mandaryna na swój drugi album,"Mandarynkowy sen".Piosenkarka wykonała utwór podczas niesławnego występu na festiwalu w Sopocie,gdzie jednak zajęła II miejsce
  • Własną interpretację piosenki w 2005 roku wydała również polska piosenkarka Joanna Dark,na swojej płycie"Dark Night"
Tekst piosenki:
Mój piękny Panie raz zobaczony w"technikolorze"piszę do Pana ostatni list już mi lusterko z tym Pana zdjęciem też nie pomoże pora mi dzisiaj do ślubu iść
Mój piękny Panie ja go nie kocham,taka jest prawda Pan główną rolę gra w każdym śnie ale dziewczyna przez świat nie może iść całkiem sama życie jest życiem pan przecież wie
Już mi niosą suknię z welonem już Cyganie czekają z muzyką koń do taktu zamiata ogonem"Mendelssohnem"stukają kopyta
Jeszcze ryżem sypną na szczęście gości tłum coś fałszywie odśpiewa złoty krążek mi wcisną na rękę i powiozą mnie windą do nieba/2
Mój piękny panie z tego wszystkiego nie mogłam zasnąć więc nie mógł mi się pan przyśnić dziś i tak odchodzę bez pożegnania jak by znienacka ktoś między nami zatrzasnął drzwi
Już mi niosą suknię z welonem już Cyganie czekają z muzyką koń do taktu zamiata ogonem"Mendelssohnem"stukają kopyta
Jeszcze ryżem sypną na szczęście fości tłum coś fałszywie odśpiewa złoty krążek mi wcisną na rękę{I powiozą mnie windą do nieba}/3

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz