niedziela, 26 lutego 2017

"List do M."

Utwór grupy Dżem,znajdujący się na wydanym w 1991 r.albumie pt."Detox".Jest zarazem jedną ze sztandarowych piosenek zespołu,jak i jedną z najsłynniejszych polskich piosenek lat 90.Tekst został napisany przez Ryszarda Riedla oraz Dorotę Zawiesienko,a muzyka przez Beno Otrębę.
Znaczenie tekstu
Utwór jest apostrofą Ryszarda Riedla do jego matki,Krystyny.Autor spowiada się matce z jego smutku spowodowanego samotnością,wspomina także o całkowitym zwątpieniu w istnienie Boga.W dalszej części zaczyna przypominać sobie nieodwracalne błędy,które popełnił,choć w tekście bezpośrednio nie ma odniesienia do narkotyków,tekst utworu jest niejako metaforą do uzależnienia Riedla od nich lecz także współautorki tekstu Doroty Zawiesienko,która rodziła dziecko,będąc pod wpływem narkotyków.
Popularność utworu
"List do M."jest jednym z najbardziej znanych utworów Dżemu.Piosenka czterokrotnie znalazła się na najniższym stopniu podium notowania Polski Top Wszech Czasów.W 2011 roku powstał komediowy film,pt."Listy do M.",którego tytuł był inspirowany piosenką Dżemu.Swoją aranżację utworu nagrał raper Popek.
Dżem"List do M."tekst piosenki
Mamo piszę do Ciebie wiersz,może ostatni,na pewno pierwszy.Jest głęboka,ciemna noc,siedzę w łóżku a obok śpi Ona. I tak spokojnie oddycha.Dobiega mnie jakaś muzyka.Nie,to tylko w mej głowie szum.Siedzę i tonę i tonę we łzach,bo jest mi smutno,bo jestem sam.Dławi mnie strach. Samotność to taka straszna trwoga.Ogarnia mnie,przenika mnie.Wiesz mamo,wyobraziłem sobie,że,że nie ma Boga,nie ma nie! Spokojny jest tylko mój dom,gdzie Ty jesteś a mnie tam nie ma.Gdzie nie wrócę już chyba,chyba nie.Mamo bardzo Cię kocham,kocham Cię! Myślałem,że Ty skrzywdziłaś mnie,a to ja skrzywdziłem Ciebie.Szkoda,że tak późno pojąłem to.Tak późno to,to zrozumiałem zrozumiałem to. Samotność to taka straszna trwoga ogarnia mnie,przenika mnie.Wiesz mamo,wyobraziłem sobie,że,że nie ma Boga,nie ma nie!(x2)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz