niedziela, 26 lutego 2017

"Jestem z miasta"

Piosenka napisana przez Kubę Sienkiewicza w 1987 r.a wydana w 1992 r.na debiutanckiej płycie jego zespołu Elektryczne Gitary,zatytułowanej"Wielka radość".
Historia utworu
Piosenka powstała w 1987 roku,kiedy to grupa przyjaciół Kuby Sienkiewicza przekonywała go do wspólnego przeniesienia się na wieś,aby żyć tam zgodnie z prawami natury,korzystać z naturalnych źródeł energii i zjednoczyć się z przyrodą.Kuba Sienkiewicz mógł wtedy przeprowadzić się z nimi i działać tam jako lekarz wiejski.Wtedy stwierdził,że jednak nie jest w stanie się przenieść,ze strachu.
Jest o tym mowa w drugiej zwrotce piosenki:
W rytmie zachodów,w słowach kamieni,w spojrzeniu ptaków,w mowie przestrzeni
rodzi się spokój,mówią,po jednym roku,leczą się myśli mnie to nie bierze,jestem z miasta...
 
 
Wspomniana sytuacja stała się właśnie pretekstem do napisania piosenki i rozwinięcia tematu.Kiedy na przełomie 1989 i 1990 roku powstawał zespół Elektryczne Gitary,tworzony przez Rafała Kwaśniewskiego,Piotra Łojka i Kubę Sienkiewicza,dokładnie wybierano piosenki,które staną się podstawą repertuaru nowego zespołu.Wśród nich znalazł się również utwór"Jestem z miasta".Melodię do do wymogów zespołu rockowego zaaranżował Rafał Kwaśniewski.Już w 1991 r.wydano"Jestem z miasta"na singlu promocyjnym,wraz z"Włosami".Utwór szybko opanował najpierw regionalne,warszawskie rozgłośnie,a następnie ogólnopolskie.Rok później wydano"Wielką radość",gdzie zamieszczono piosenkę.Pierwsze nakłady sprzedawane były z naklejkami informującymi,że właśnie na tym albumie znajduje się wielki przebój 1991 roku"Jestem z miasta".Latem 1992 roku do piosenki nakręcono wideoklip,przedstawiający Kubę Sienkiewicza,Piotra Łojka,Tomasza Grochowalskiego i nie żyjącego już perkusistę,Roberta Wronę(1965-2003),spacerujących po ulicach Gdańskiej Oruni,klimatem nawiązując do poczucia humoru zespołu.
Odbiór piosenki
Piosenka stała się jednym z największych przebojów Elektrycznych Gitar,jednak Kuba Sienkiewicz wydawał się niezadowolony popularnością akurat tego utworu.
W 1994 r.mówił: 
To jest bardzo poważna piosenka,a najczęściej puszczają ją w dyskotekach.Rzeczywiście,melodia jest wesoła,ale przecież nie dyskotekowa.Na giełdzie warzywnej pewien dziadek usłyszał tę piosenkę lecącą ze straganu i strasznie się wkurzył:A ja jestem ze wsi,to coś źle?Wyraźnie się buntował.Bunt,albo bezpośrednie utożsamianie się z refrenem najpowszedniejsza reakcja,jak sądzę.
Z kolei Piotr Łojek,zwracając się wiele lat później do Kuby Sienkiewicza,doszukiwał się popularności piosenki w tamtejszych dyskotekach również w tym,że na początku lat 90 słowo"miasto"mogło być rozumiane jako"mafia"(np.określenie"chłopaki z miasta"na gangsterów).
Wytłumaczenie jest dość proste,bo po pierwsze,jest to dobra piosenka,jest to przebój sam w sobie;a po drugie miasto,czego nie przewidziałeś,bo nie wiedziałeś,oznaczało wtedy dla dyskotek zupełnie co innego niż dla Ciebie,miasto to znaczyło po prostu Wołomin i Pruszków.(...)Dlatego,prawdopodobnie oni się poczuli,Ci co wybierają,bardzo swojsko.
Za utwór"Jestem z miasta"Kuba Sienkiewicz otrzymał w 1992 roku Emkę,nagrodę krytyków muzycznych.
Dostrzegano drugie dno w piosence,która miała mówić o kondycji współczesnego człowieka i jego zagubieniu,o czym mówiły m.in.wersy: 
W objęciach biurek,w krokach obchodów rodzą się rzeczy jasne i ciemne,ja nie rozróżniam ich,nie ufam,więc jestem z miasta...
W wietrze oddechów,w błocie napisów rodzą się szajby małe i biedne,karmię się nimi i karmić się będę,jestem z miasta... 
Wykonania koncertowe
Po odejściu z zespołu Rafała Kwaśniewskiego w 1992 roku,piosenka została nieco prze aranżowana jego solo gitarowe zostało zastąpione partią na instrumentach klawiszowych,następnie przechodzącą w solówkę gitarową,graną przez Kubę Sienkiewicza.W takim kształcie utwór został utrwalony w 1996 r.na pierwszej płycie koncertowej Elektrycznych Gitar,"Chałtury",a później płycie koncertowej dołączonej do"Słodkiej maski"w 2000 roku.Podczas koncertów Kuba Sienkiewicz często zmienia nieznacznie tekst(np.leczą się myśli/mnie to nie bierze na leczą się myśli/chyba nie wszystkim).
Elektryczne Gitary"Jestem z miasta"tekst piosenki 
Jestem z miasta,to widać.Jestem z miasta,to słychać.Jestem z miasta,to widać słychać i czuć.
W cieniu sufitów,w świetle przewodów,w objęciach biurek w korkach obchodów.Rodzą się rzeczy jasne i ciemne.Ja nie rozróżniam ich,nie ufam,więc...
W rytmie zachodów,w słowach kamieni.W spojrzeniu ptaków,w mowie przestrzeni.Rodzi się spokój mówią,po jednym roku.Leczą się myśli,mnie to nie bierze.
W świetle przewodów,w cieniu sufitów,w wietrze oddechów,w błocie napisów.Rodzą się szajby małe i biedne.Karmię się nimi i karmić się będę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz