sobota, 11 marca 2017

"To ostatnia niedziela"

Znana też pod błędnym tytułem"Ta ostatnia niedziela"tango,które powstało w 1935 r.znany polski szlagier sprzed II wojny światowej.Muzykę do utworu skomponował Jerzy Petersburski,zaś tekst napisał Zenon Friedwald.Najpopularniejszym wykonawcą tego utworu jest Mieczysław Fogg.Ze względu na ponury tekst tango"To ostatnia niedziela"zyskało miano tanga samobójców.
W kulturze
Wykonania różnych piosenkarzy
  • Istnieje wersja po hebrajsku o tytule„Ostatni szabas”.Utwór w tej wersji wykonywany był przed II wojną światową przez Adama Astona
  • Tango"To ostatnia niedziela"jest bardzo popularne wśród Rosjan.W języku rosyjskim istnieją trzy różne teksty na tę melodię.Pierwszy z nich,napisany w 1937 roku przez Pinchusa-Josifa Izrailiewicza zwanego Alwek,nosi tytuł"Utamlionnoje sołnce"(ros.Утомлённое солнце,"zmęczone słońce")
  • Motyw tanga Petersburskiego wykorzystał Gidon Kremer w utworze"El Sol Sueno"(Hommage a Astor Piazzolla)
  • Na płycie solowej Sophie Solomon"Poison Sweet Madeira"melodia figuruje pod tytułem"Burnt by the Sun"(por.oryginalny tytuł filmu Michałkowa),a wykonuje ją Richard Hawley
  • W latach 70 swoją wersję tej piosenki nagrał Jerzy Połomski na albumie"Kiedy znów zakwitną białe bzy"
  • W latach 80 swoją wersję tej piosenki nagrał też Piotr Fronczewski.
  • Współczesne wykonania tego utworu:zespół Dance Express,zespół Memo,zespół Cinq G,Cała Góra Barwinków
  • Rosyjski wykonawca muzyki elektronicznej i dub Omfo dokonał własnej interpretacji piosenki,wykorzystując przekład na język rosyjski
  • Utwór w aranżacji i wykonaniu zespołu Old Metropolitan Band śpiewa Andrzej Jakóbiec
  • Utwór w aranżacji Zbigniewa Namysłowskiego śpiewa Maciej Silski z towarzyszeniem„Big Bandu Zbigniewa Namysłowskiego”
  • Motyw wykorzystano w utworze„Beautyful You”francuskiej grupy Bumcello,płyta„Nude for love”(2002 r.)
  • Utwór wykorzystano na stronie klubo-restauracji"White"w Bejrucie
  • Swoją wersję utworu zatytułowaną„Müde Sonne”wykonała formacja Quadro Nuevo z Niemiec.Piosenka znalazła się na albumie"Tango Bittersweet"z 2006 roku
  • Swoją wersję utworu nagrał też amerykański zespół La Mar Enfortuna,specjalnie dla 18 Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie(2008 r.);znalazła się ona na płycie,dołączonej do krakowskiego wydania„Gazety Wyborczej”w dniu 5 lipca 2008 roku
  • W roku 2003 Kora Jackowska nagrała swoją wersję tej piosenki
  • Marta Górnicka w spektaklu"Piazzolla"(Teatr Ateneum w Warszawie)
  • 2006 r.linia melodyczna wykorzystana przez Ligalize(Лигалайз)w utworze"Pierwyj atrjad"(ros.Первый отряд)z płyty"XL"
  • Maria Sadowska zaśpiewała wersję obecną na płycie"Cafe Fogg"w 2008 roku
  • Marek Dyjak zaśpiewał wersję wydaną w 2011 roku na jego płycie pt.„Moje Fado”
W filmie
Filmy polskie
Filmy rosyjskie
  • 1987 r.jedna z trzech rosyjskich wersji tanga pojawia się w tle ścieżki dźwiękowej"Syberiady"Andrieja Konczałowskiego
  • 1994 r.rosyjską wersję piosenki do tekstu Alweka,zatytułowaną"Utamlionnoje sołnce",wykorzystał również przyrodni brat Andrieja Konczałowskiego,Nikita Michałkow,jako motyw przewodni w filmie"Spaleni słońcem".Także oryginalny tytuł filmu,"Utamljonnyje sołncem"(ros.Утомлённые солнцем,"spaleni słońcem"),nawiązuje do rosyjskiego tytułu tego tanga
  • 2003 r.utwór nuci jedna z bohaterek trzeciego odcinka rosyjskiego serialu„Ostatni pociąg pancerny”
  • animacja"Bajka bajek"rosyjskiego twórcy Jurija Norszteina
  • animacji produkcji rosyjskiej pt.„First-Squad”
  • 2015 r.film"Tak tu cicho o zmierzchu"("A Zori Zdes Tikhie")wykonany w wersji rosyjskiej
Inne
Tekst piosenki:
Teraz nie pora szukać wymówek fakt,że skończyło się,dziś przyszedł drugi ,bogatszy i lepszy ode mnie i wraz z Tobą skradł szczęście me.Jedną mam prośbę,może ostatnią pierwszą od wielu lat,daj mi tę jedną niedzielę,ostatnia niedzielę,a potem niech wali się świat.
To ostatnia niedziela dzisiaj się rozstaniemy,dzisiaj się rozejdziemy na wieczny czas.To ostatnia niedziela,więc nie żałuj jej dla mnie,spojrzyj czule dziś na mnie ostatni raz.
Będziesz jeszcze dość tych niedziel miała,a co ze mną będzie któż to wie...
To ostatnia niedziela,moje sny wymarzone,szczęście tak upragnione skończyło się.
Pytasz co zrobię i dokąd pójdę,dokąd mam iść,ja wiem...dziś dla mnie jedno jest wyjście,ja nie znam innego,tym wyjściem jest,no,mniejsza z tem.Jedno jest ważne masz być szczęśliwa o mnie już nie troszcz się,lecz zanim wszystko się skończy,nim los Nas rozłączy,tę jedną niedzielę daj mi.
To ostatnia niedziela dzisiaj się rozstaniemy,dzisiaj się rozejdziemy na wieczny czas.To ostatnia niedziela,więc nie żałuj jej dla mnie,spojrzyj czule dziś na mnie ostatni raz.
Będziesz jeszcze dość tych niedziel miała,a co ze mną będzie któż to wie...
To ostatnia niedziela,moje sny wymarzone,szczęście tak upragnione skończyło się.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz